BEZMAKSAS piegāde no € 49
VAIRUMA ATLAIDE no 3 produktiem

Omega-3 taukskābes grūtniecības laikā

Zane Cecina

Grūtniecība ir dabas brīnums, kurā rodas jauna dzīvība. Ieskatoties vērīgāk, redzēsiet, ka šim brīnumam ar visām tā funkcijām un formām ir nepieciešami daudzi mazi celtniecības bloki. Šie celtniecības bloki ietver omega-3 taukskābes. Šeit jūs varat uzzināt, kāpēc omega-3 ir būtiska grūtniecības laikā un kā jūs varat optimāli apmierināt savas vajadzības.

Būtiskākais par Omega-3 

  • Omega-3 taukskābes ir neaizstājamās taukskābes – tāpēc tās ir svarīgas visos dzīves posmos – īpaši grūtniecības un zīdīšanas laikā (2,3)
  • Omega-3 taukskābe DHS veicina normālu acu un smadzeņu attīstību auglim un zīdainim, kas tiek barots ar krūti*
  • HS-Omega-3 indekss tiek uzskatīts par uzticamu Omega-3 piegādes marķieri: ideālā gadījumā tam vajadzētu būt mērķa diapazonā no 8 līdz 11%.
  • Optimālā deva grūtniecības un zīdīšanas laikā jānosaka, izmantojot taukskābju analīzi (laboratorijā vai ar eksprestesta palīdzību). Pamatnostādne ir aptuveni 2000 mg Omega-3 dienā, lai būtu labi apgādāts – tas ir pierādīts zinātniskos pētījumos un vairāk nekā 30 000 taukskābju analīžu, ko veikusi neatkarīgā Omegametrix laboratorija Vācijā.

*Saskaņā ar EFSA no 250 mg DHS vienā dienas devā.

Omega-3 nozīme mātei un bērnam

Omega-3 taukskābes EPS (eikozapentaēnskābe) un DHS (dokozaheksaēnskābe) pieder pie garo ķēžu polinepiesātināto taukskābju grupas, kas ir iesaistītas daudzos mūsu ķermeņa procesos. Ir pierādīts, ka tās veicina normālas acu un smadzeņu veselības saglabāšanu, kā arī sirds darbību.

Pietiekama Omega-3 uzņemšana ir būtiska, īpaši grūtniecības laikā. Optimālai attīstībai augošajam nedzimušajam bērnam ir nepieciešams liels barības vielu daudzums – tas lielā mērā ir atkarīgs no tā, cik labi tiek nodrošināta māte. Tajā pašā laikā, grūtniecībā nepieciešamība pēc kalorijām ir tikai nedaudz lielāka, tāpēc īpaši svarīgi ir izvēlēties pārtiku ar augstu uzturvielu blīvumu.

Omega-3 taukskābes (īpaši DHS) grūtniecības laikā ietekmē:

  • smadzeņu augšanu un attīstību
  • acu (tīklenes) attīstību

Pētījumi arī liecina, ka labs omega-3 daudzums grūtniecības un zīdīšanas laikā var būt saistīts ar samazinātu priekšlaicīgu dzemdību un atopisko slimību, piemēram, astmas, alerģiju un neirodermīta risku.

Izšķirošais faktors šīm attiecībām ir pietiekami augsts mātes HS-Omega-3 indekss.

Omega-3 taukskābes – mūsu smadzeņu celtniecības bloki. Tauki ir mūsu smadzeņu galvenā sastāvdaļa, un tie ir izejmateriāls dažādām hormoniem līdzīgām vēstnešu vielām. Lai izveidotos smadzenes, auglim dienā nepieciešami aptuveni 75 mg tauku. Pēdējā trimestrī nepieciešamība palielinās līdz 400 mg tauku dienā. Īpaši liela nozīme šeit ir omega-3 taukskābēm DHS – pieauguša cilvēka smadzenes veido 10–15% DHS [1]. Tāpēc, lai attīstītu augļa smadzenes, mātei ir nepieciešama atbilstoša DHS piegāde. Papildu DHS uzņemšanu grūtniecības laikā iesaka Vācijas Uztura biedrība (DGE) un citas profesionālas asociācijas [2,3].

Pareiza Omega-3 deva grūtniecības laikā

Runājot par jautājumu par optimālo devu, ideālā gadījumā būtu jāuzdod jautājums par pašreizējo situāciju. Tā kā Omega-3 dienas deva optimālai mātes un bērna piegādei ir pilnībā atkarīga no individuālā līmeņa.

Kā jūs novērtējat pašreizējo stāvokli?

Tā sauktais HS-Omega-3 indekss tiek uzskatīts par uzticamu omega-3 piegādes marķieri. Tas norāda neaizvietojamo omega-3 taukskābju EPS un DHS īpatsvaru sarkanajās asins šūnās. HS-Omega-3 indeksu var noteikt, izmantojot taukskābju analīzi. Ideālā gadījumā tam vajadzētu būt no 8 līdz 11%.

Pētījums liecina, ka grūtniecēm mūsdienās bieži ir nepietiekams Omega-3 indekss – Vācijā grūtniecēm tas ir vidēji 6,4%, kas ir ievērojami zemāks par ieteicamo vērtību [4]. Īpaši aizraujoši ir tas, ka mērķa diapazons nav tikai vērtība, to parāda pētījumi un statistika. Arī daba to atkal un atkal apstiprina: neatkarīgi no mātes Omega-3 indeksa aptuveni 9% Omega-3 tiek transportēti uz embriju caur placentu (5). Latvijā grūtniecēm vidējais Omega 3 indekss ir zems, – tikai 5,5%. Labāki rezultāti ir sievietēm, kuras regulāri ēd zivis, kā arī lieto uztura bagātinātājus ar Omega-3.

Pētījumi liecina, ka omega-3 taukskābju (EPS un DHS) deva ir aptuveni 2000 mg dienā, lai kompensētu esošo deficītu un uzturētu optimālu stāvokli.

Vai ar zivīm pietiek kā omega-3 avotu grūtniecības laikā?

Lai saņemtu ieteicamo 2000 mg Omega-3 daudzumu dienā, būtu jāapēd līdz 250 g zivju dienā atkarībā no zivju veida. Tas vairs nav ieteicams, jo mūsu okeānos ir augsts smago metālu un piesārņotāju līmenis. Lielu devu zivju vai aļģu eļļas piedāvā drošu alternatīvu, lai optimāli apmierinātu jūsu vajadzības pat grūtniecības laikā.

Omega-3 taukskābes zīdīšanas laikā

Arī zīdīšanas laikā ir nepieciešams nodrošināt pietiekamu omega-3 taukskābju EPS un DHS daudzumu, jo bērna piegādes stāvoklis ir atkarīgs no mātes stāvokļa.

Šajā kontekstā interesants 2016. gada pētījums Hannoveres Leibnicas universitātē atklāja, ka sievietēm, kas baro bērnu ar krūti, Omega-3 indekss ir vidēji zemāks nekā grūtniecēm. Tas liecina, ka zīdainim ir prioritāte un mātes piegāde cieš, ja viņa nepatērē pietiekami daudz EPS un DHS. Turklāt ir pierādīts, ka labs mātes piegādes stāvoklis ir nepieciešams ne tikai, lai uzturētu savu līmeni visā zīdīšanas periodā, bet arī lai turpinātu paaugstināt bērna stāvokli pēc piedzimšanas:

→ Ja mātei Omega-3 indekss dzimšanas brīdī bija 6%, tad arī zīdainim dzimšanas brīdī tas bija 6%. Zīdīšanas laikā zīdaiņa statuss palika nemainīgs, bet mātes līmenis pazeminājās.

→ Ja mātei Omega-3 indekss dzimšanas brīdī bija 8%, t.i., indekss ieteicamā mērķa diapazonā, zīdainim dzimšanas brīdī tas bija 7%. Zīdīšanas laikā zīdaiņa statuss tika palielināts līdz 8%, bet mātes statuss nemainījās (6).

Secinājumi

Kvalitatīvas un dabīgas omega-3 taukskābes ir svarīgas mātes un bērna pavadoņi grūtniecības, zīdīšanas laikā un pēc tam. Mazuļa smadzeņu un acu attīstību jo īpaši labvēlīgi ietekmē mātes piegāde ar omega-3 grūtniecības laikā. Zinātniskie pētījumi ir parādījuši, ka omega-3 ikdienas uzņemšana aptuveni 2000 mg apmērā ir efektīva, lai nodrošinātu labu taukskābju piegādi. To var viegli uzņemt ar zivju vai aļģu Omega-3 eļļas devu.

Literatūra:

(1) Umhau JC, Zhou W, Carson RE et al. (2009) Imaging incorporation of circulating docosahexaenoic acid into the human brain using positron emission tomography. J Lipid Res 50: 1259–1268

(2) https://www.dge.de/ernaehrungspraxis/bevoelkerungsgruppen/schwangere-stillende/handlungsempfehlungen-zur-ernaehrung-in-der-schwangerschaft/

(3) Koletzko B, Cremer M, Flohkötter M et al (2018) Nutrition and lifestyle before and during pregnancy—recommendations for action from the nationwide network Healthy ins Leben. Geburtshilfe Frauenheilkd 78:1262–1282

(4) Kuipers, RS, Luxwolda, MF, Sango, et al. (2011). Maternal DHA equilibrium during pregnancy and lactation is achieved at an erythrocyte DHA content of 8 g/100 g fatty acids. Journal of nutrition, 141(3), 418–427.

(5) Review of Schacky: by Schacky C. (2020). Omega-3 Fatty Acids in Pregnancy-The Case for a Target Omega-3 Index. Nutrients, 12(4), 898. 

(6) S Gellert, JP Schuchardt, A Hahn (2016) Higher omega-3 index and DHA status in pregnant women compared to lactating women – Results from a German nation-wide cross-sectional study.

Komentēt

Item added to cart.
0 items - 0,00